Zondag 9 oktober 2011

10 oktober 2011 - Cafayate, Argentinië

Vandaag vertrekken we van Belen naar Cafayate via de Route National 40, totaal 230 km. We komen op een onverharde weg en er staan borden dat we voorzichtig moeten rijden. We komen langs een adobekerk ( halverwege de 18de eeuw) van San Fernando, hier wordt de Nuestra Señora del Transito ( Madonna van het wegverkeer ) vereerd. (Adobe betekend bakstenen gemaakt van stro en klei) We rijden de Camino de la Puna, wordt wel eens de eenzaamste  weg op aarde genoemd, richting Hualfin. Hier zijn belangrijke vondsten gedaan van de Condorhuasicultuur.  We rijden langs de brede rivierbedding, die uitmondt in ontelbare droge beddingen, zandsteppe Campo Arenal genaamd. Dit vanwege de verstikkende temperaturen wordt dit ook wel de Argentijnse Sahara genoemd. We komen aan in  Santa Maria, provincie Catamarca. Hier verbouwen de boeren overwegend paprika's. Hier komt 70% van de totale Argentijnse produktie vandaan. De vrouwen weven er poncho's. Verder telen ze tomaten, knoflook en jaarlijks 400 ton walnoten. Deze walnoten komen uit de oasen die je ziet rond Santa Maria. Op het indiaanse aardewerk stond de walnoot al afgebeeld, als symbool van het leven brengende water. We vervolgen onze weg in noordelijke richting, via de Ruinas de Quilmes. Dit is een indiaanse nederzetting. Dit  is een van de belangrijkste vindplaatsen van het land. Hier woonden ooit 200 000 mensen en was de laatste inheemse nederzetting die zich in 1667 overgaf aan de Spanjaarden. We rijden verder langs de kronkelende, schilderachtige en vruchtbare vallei Valle Calchaqui. We komen aan in Cafayate en zoeken ons hotel op, hotel Asturias, 50 m van het grote plein. Rondom het plein zijn allemaal winkeltjes en restaurants. Hier zal het niet moeilijk zijn om een leuk tentje te vinden. We gaan om 20.30 uur op onderzoek uit en uiteindelijk eten we buiten. Voor ons is de temperatuur goed, maar de plaatselijke bevolking loopt hier wel met hun jassen aan. Binnen in het restaurant staan er 2 muzikanten te zingen, het publiek binnen zingt mee, er is ambiance genoeg.  We verblijven 2 nachten in Cafayate. Dus morgen slapen we uit en zullen het rustig aan doen. We vinden het leuk dat iedereen ons volgt en berichtje achterlaat. Jammer maar het probleem foto's is nog steeds niet opgelost, ik dacht via Picasa een album te openen en zo de foto's erop te kunnen zetten maar kan niet uploaden. Verdorie! Verder zoeken dan maar.

1. Gerard:
    10 oktober 2011
    Hallo Theos en nicole, Wat een verhalen allemaal. Ik heb nog nooit zoveel gelezen sinds mijn opleiding. Wel leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. Wel iets om te bundelen en ik denk een bestseller. veel plezier verder en bij ons gaat alles goed.
  2. hary bijnens:
    10 oktober 2011
    hoi jullie tweetjes, ik vraag me wel af of je alles overschrijft uit een reisgids of heb je stiekem een cursus verhalen schrijven gedaan op de volksuniversiteit. groetjes Jef en Hary
  3. miranda:
    10 oktober 2011
    wel een mooie poncho kopen hoor.. want dat is hier helemaal HIP!!
  4. Bea:
    11 oktober 2011
    hebben jullie een leuke vakantie? nou dat is leuk

liefs tomas xxxxxx
  5. Bea:
    12 oktober 2011
    Hallo kinders,
    Zoals ik begrijp loopt alles prima. Bertha print al de verhalen uit dus ik kan jullie goed volgen. Ik zit niet meer in het zonnetje maar wel lekker bij de kachel. Groeten van Moe