Donderdag 27 oktober 2011

28 oktober 2011 - Ushuaia, Argentinië

We gaan op eigen gelegenheid naar het station van de "El Tren del Fin del Mondo". Oftewel de trein naar het einde van de wereld. Dit is de zuidelijkste trein ter wereld. We zien Vuurland aan boord van een trein met een audentieke stoomlocomotief. Aan het einde van de 19de eeuw werd er een strafkolonie opgericht zoals dat ook werd gedaan in Australië. De regering vond toch wel dat Vuurland, strategisch gezien, belangrijk kon zijn, zeker door de straat van Magellaan. ( belangrijke doorvaart tussen Atlantische en Stille Oceaan)  De gedetineerden werden geselecteerd op hun fysieke conditie en ook dat ze ervaren handarbeiders waren. Zij hebben deze spoorlijn aangelegd! De eerste spoorlijn werd in hout gemaakt, ( smal spoor van 60 cm ) en met platte wagens die werden voorgetrokken door ossen werden de materialen vervoerd.  In 1910 rijdt dan de eerste stoomtrein. Aan het loket kopen we een 1ste klas ticket, we zitten met nog een stel in de coupe. We  krijgen koffie en broodjes geserveerd. Het oorspronkelijke traject was 25 km, wij rijden over de laatste 7 km ca 40 minuten. Na ongeveer 10 min komen in het Nationale Park en kunnen we uitstappen om naar de waterval de Macarena te wandelen. Dan verder tot het eindstation en nadat de loc is gedraaid gaan we na een half uur met dezelfde trein terug. Dit was de moeite waard om te doen. Een taxi brengt ons weer naar het centrum. We gaan terug naar ons hotel en gaan dan om 15.30 uur met de bus mee voor een rondrit door de stad. We bezoeken ook het Museo del Fin del Mundo waar de hele geschiedenis van dit gebied wordt verteld. Verder hebben ze ook een mooie collectie van opgezette vogels en dieren die hier leven. Zo zien we ook de Andes Condor van heel dicht bij. De vakantie zit er haast op, morgen vliegen we van Ushuaia naar Buenos Aires.

1. Bea:
    28 oktober 2011
    Het zit er bijna op! Tomas kijkt erg uit naar jullie thuiskomst. Hij blijft geloof ik gelijk logeren. Volgende week kunnen jullie uitrusten van de vakantie. Een heel goede terugreis en tot zondag! René haalt jullie op.
    Dikke kus, Robin & Tomas, Gerard & Bea
  2. Nel:
    29 oktober 2011
    Bedankt voor de mooie verhalen en een voorspoedige reis gewenst!

groetjes, Jan en Nel
  3. Arie en Bertha:
    29 oktober 2011
    De vakantie zit er bijna op. Mooie reis gehad! Leuke verhalen. Fijne terug reis toegewenst.

groeten van Moe - Arie en Bertha.