Woensdag 26 oktober 2011

26 oktober 2011 - Ushuaia, Argentinië

Vanmorgen moeten we op tijd zijn, om 9.30 uur zijn we in de haven.Het is ongeveer 15- 20 minuten lopen. Daar gaan we met een boot mee en gaan een rondvaart maken van ca 4 uur op het Beagle Kanaal. We varen richting Alice Eiland, daar zit een kolonie van zeeleeuwen. Raar luchtje daar. Dan gaan we door naar Vogel  Eiland ( Bird's Island) hier zien we aalscholvers die op de rotsen hun nesten bouwen. We varen verder naar Zeeleeuwen Eiland ( Sea Lion Island) we zien dat er kleintjes zijn, mooi gezicht als ze bij hun moeder drinken. Verder varen we door naar de vuurtoren ( Les Eclaireurs Lighthouse) gebouwd in 1919 en is echt een symbool voor Ushuaia.  Deze vuurtoren staat dus in het Beagle Kanaal, op Cape Horn is er nog een vuurtoren, daar komen de 2 oceanen bijeen, de Atlantische en de Stille Oceaan. Maar dat is nog ander halvedag varen. Verder maken we nog een wandeling op Bridges Island, onze gids verteld wat over de fauna en flora. We zien daar nog wat overblijfselen van de Yamana's, de oorspronkelijke bewoners. Deze mensen leefden naakt en wreven zich in het het vet van de zeeleeuwen en leefden van de visvangst. Met de komst van de missionarissen kwamen ook de ziektes. Doordat de blanken heel intensief jacht maakte op zeeleeuwen bleef  er steeds minder eten over voor de oorspronkelijke bewoners en stierven uit.  Bij sommige mensen die hier wonen, zie je nog de typische gelaatstrekken. Darwin kon niet begrijpen dat mensen hier naakt leefden, er is altijd wind. Ze maakten kuilen in de grond en met de weinige takken maakten ze hutten. De mannen droegen altijd hun vuursteen om hun nek. Op de afbeeldingen zie je dat ze ook altijd vuur aan boord van hun boten hadden en ze maakten overal vuur om zich toch warm te houden. We varen terug naar de haven van Ushuaia en dan wordt de Argentijnse vlag verloot, we moeten allemaal een nr trekken, ik trek nr 5, de kapitein trekt het winnende nr en ja, ik heb de vlag gewonnen. Ik moet in Nederland of België een typische foto maken en naar hun e-mailen. Zullen we doen! We gaan nu maar eventjes wat eten want vanmiddag staat ons nog iets heel erg leuks te wachten. We gaan met de bus met ongeveer 20 personen naar het Nationale Park Terra del Fuego.  We stoppen bij de eerste Estancia ( farm)  Harberton. Deze is door het missionarissen echtpaar Bridges in 1886 gesticht. We bezoeken  het particuliere museum. Er is een dame die hier onderzoek doet naar alle gestrande vissen, dolfijnen, potvissen en walvissen etc. Heel interessant. Met een Zodiac varen we ongeveer 15 min naar een eiland waar de pinguïns leven. Er zijn 2 soorten, met zwarte voeten en met gele voeten. De naam weet ik niet meer. We moeten wel op de aangemerkte paden blijven. De pinguïns met zwarte voeten komen hier ieder jaar om te broeden. Daar het hier net lente is, zijn er nog niet zoveel te zien. Heel mooi om te zien hoe ze mekaar lief vinden en bezig zijn om hun nesten te maken. Van de andere soort pinguïns zijn er ongeveer 25 stelletjes, deze blijven altijd op dit eiland. Wat mooi! We zijn rond 20.00 uur terug in Ushuaia en we gaan maar gelijk eten. Want eenmaal in ons hotel hebben we geen zin meer om naar buiten te gaan. Van de hele dag op het water en in de wind te lopen, gaan we wel heerlijk slapen. Alhoewel met een bult op mijn voorhoofd en het vel van mijn neus, ja hoor ik ben gestruikeld over mijn losse veter terwijl we de trappen opliepen naar ons hotel.