Donderdag 20 oktober 2011

20 oktober 2011 - El Calafate, Argentinië

We worden gewekt door de zonnestralen! Rustig aan vanmorgen, op het gemak douchen en ontbijten. We lopen ons hotel uit en maken dat we om 10.00 uur bij Alamo zijn om de auto op te halen. Het is ongeveer 15 min lopen. We krijgen een Fiat...... Vandaag gaan we ongeveer 80 km rijden naar het Parc National Los  ( het nationale park van de gletsjers ) Er staan weer eens geen wegwijzers en we rijden verkeerd, de weg die we nemen die naast het meer loopt, loopt op een gegeven moment dood. We moeten terug. Al gauw vinden we onze weg en zijn we en route. Het is een vlak landschap, erg dor en er staat veel wind, maar de zon schijnt! We komen het park binnen en dan is het nog een half uur rijden en opeens komt de Perito Moreno in zicht. Het is echt imposant om deze ijsmassa te zien. Het net een witte muur van ijs. De Perito Moreno ligt aan het Lago Argentino. De 4 tot 5 km brede gletsjertong schuift met een snelheid van 40 cm per dag het meer in. Daarbij storten torenhoge ijsschotsen vergezeld van een luide knal in het smaragdgroene water. Aangroei en verliezen houden elkaar bij de Moreno gletsjer in het algemeen in evenwicht zodat deze niet krimpt. Na een paar uur rondgelopen te hebben gaan we terug. We rijden nog even naar de andere kant van het meer, daar is helemaal geen bedrijvigheid, alles is doods.  We rijden terug en het  begint te spetteren maar in ons dorp El Calafate schijnt de zon. We doen wat inkopen en gaan nog wat drinken. Terug  naar ons hotel, we bekijken onze foto's en schrijven ons verhaal op. Vanavond gaan we in het dorp eten. Er is keuze genoeg. Als we terugkomen in het hotel komen we met 2 Nederlandse vrouwen in gesprek. Even gezellig. Rond 23.00 uur naar bed want morgen is het een lange dag. We reizen dan naar Torres del Paine in Chili ca. 350 km. Welterusten!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade